torsdag 20 december 2012

Nu händer det nog...

När jag la mig igår kändes hårbottnen lite öm och idag har ömheten tilltagit ganska rejält, det känns ungefär som när man haft håret uppsatt länge och sen tar ner det. Det bränner och svider men jag tycker inte att jag tappar några mängder. De hårstrån jag tappar är faktiskt de som är grå.
Jag har hela tiden sagt att hårtappandet är det minsta problemet i hela behandlingen, jag håller fast vid det i alla fall ett litet tag till. Jag har bestämt mig för att vara ensam hos perukfrisören, maken kör mig dit och hämtar men jag vill se hur det ser ut först och kanske hinna vänja mig på egen hand innan jag är redo att visa hur det ser ut för de som vill se. Hur jag reagerar när jag sitter där helt kal vet jag inte....

Idag har jag varit hos "min" distriktsköterska och lagt om och spolat rent PICClinen. Allt såg bra ut vilket är oerhört skönt. Hon bjöd på julgodis efteråt, kändes som när man var barn och fick klistermärke efter sprutan, känns bra att bli lite extra omhändertagen.
Jag tyckte det var jobbigt i början att ha den sådär på armen, ganska stor och väl inpackad men den var i vägen. Nu, lite mer än två veckor senare tänker jag knappt på den. Jag har en skyddande "strumpa" över annars fastnar kläderna lätt i inplastningen och på nätterna lägger jag fetvadd över ingångshålet. Jag sover oftast på vänster sida och då kommer armen lite i kläm men det går bra om den är extra inpackad.
PICClinen inpackade i plast och bandage

PICClinen inpackad med "strumpa" över

Sömnen är faktiskt äntligen bättre. Jag vaknar fortfarande på nätterna men somnar om igen fortare. Jag drömmer både vanliga drömmar och madrömmar och vaknar genomsvettig nästan varje natt men jag somnar som sagt igen. Jag kan t.om sova kortare stunder på höger sida innan det gör ont, jag är fortfarande ganska öm bak i skuldran och över operationsärret på bröstet. Eftersom känseln inte är normal så känns det lite domnat när jag ligger på den men det blir bättre och bättre.


Idag har jag och lillskruttan gjort lite julgodis och ikväll gjorde vi fina ljus, vi tjejer :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar