onsdag 5 december 2012

Första cytostatikan...

Jag blir väl omhändertagen :) "min" sköterska Lisbeth berättar, visar och förklarar allt hon gör. Det känns bra.
Picclinen såg fin ut, och lite läskig, liksom bara ett hål in i armen där en slang stack ut. Jag hade reagerat på plåster och plast som sitter runt så huden var alldeles röd. Hon la bara gasbinda runt under behandlingen och sen hade det röda försvunnit. Lisbeth la på någon skyddande hinna på huden så jag hoppas att den skyddar mot plåster och plast. Jag ska ju ha picclinen till april så jag håller tummarna för att huden klarar det.
Hon spolade katetern ren och kollade så det inte var stopp någonstans sen var det bara att sätta igång:
1 spruta medicin mot illamående direkt i picclinen.
1 spruta med cytostatika 1 direkt i picclinen. Den ger ofta problem med slemhinnorna....
Lite koksaltlösning via dropp.
1 påse med cytostatika 2 via dropp, en ljusröd vacker färg men ack så giftig...för varje droppe som kom in genom slangen kändes det som om en hårcell dog. Detta är den cyton som gör att alla tappar håret inom 2 veckor.
Lite koksaltlösning via dropp.
1 påse med cytostatika 3 via dropp, denna ger nästan alltid huvudvärk och ja, det fick jag oxå.
1 påse koksaltlösning via dropp.
1 spruta medicin mot ilamående direkt i picclinen.
Alla cytostaika fyller sin funktion, de angriper från olika håll och på olika sätt så att inga canceller kan smita undan.
Det tog 2 1/2 timme, nu ska de dö, cancercellerna som ev finns kvar!!!!!

Jag har mått ganska bra fram tills nu ikväll. Jag mår illa men det känns bättre när jag halvligger i soffan och käkar frusna jordgubbar. Ska snart ta mer medicin mot illamående och så hoppas jag att jag kan sova och vaknar utan illamående imorgon....
Jag vill egentligen berätta med om känslan av hur det är att vara på Onkologen men känner att jag inte orkar mer ikväll, jag är trött, så trött, så trött.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar