onsdag 30 januari 2013

Må bra dag

Jag har en riktig "Må bra dag" idag. Tror inte jag mått såhär bra sen i mitten av oktober:)

Idag är det tre månader sen jag kom hem efter operationen. Oj, vad trött och ont jag hade då, och oron, usch det går inte att beskriva hur stor den var och hur djupt den grävde sig ner i min kropp och mitt huvud.
Ärren är läkta, bröstet är fortfarande svullet men det tar lång tid innan alla lager de sydde läker och svullnaden försvinner helt. Jag är fortfarande lite öm men kan nu sova obehindrat på den sidan igen. Armen fungerar lika bra som förut men jag blir mycket fortare trött i den.
Oron finns kvar såklart, den kommer nog aldrig att försvinna helt men den förändras långsamt. Då oroade jag mig över vilka provsvaren skulle vara, nu oroar jag mig för det nya cellgiftet jag ska få om en vecka, senare kommer det att vara strålningen. Oron för att cancern ska sprida sig finns alltid med mig och det måste jag lära mig att leva med, tydligen går det för de allra flesta. Och jag lever naturligtvis hellre med oron än inte alls...Bröstcancer blir man tydligen inte friskförklarad från men man blir förklarad cancerfri.
Att det alltid dunkar cancer i mitt huvud har jag vant mig vid, den är min ständiga följeslagare och en mycket ovälkommen sådan. De dagar jag mår dåligt är dunkandet värre än migrän och de dagar jag mår bra bultar det bara lite vid tinningarna. Men jag går upp varje morgon när klockan ringer, gör mig iordning, väcker lillsessan, fixar frukost, lämnar henne i skolan. Även när det känns som om jag inte skulle orka så gör jag det. Jag kör på ren vilja och jag är jävligt envis.
Människan är anpassningsbar för att överleva!

Idag har jag haft trevligt besök av en "gammal" väninna, vi träffades i Helsingborg 85/86 när vi gick i skolan där. Jag fick en skyddängel av henne, den är jättefin. Jag bär alltid en ängel med mig, jag har fått en del änglar den senaste tiden, alla lika värdefulla för mig och alla är olika och mycket vackra.
Tack Yvonne <3
På eftermiddagen hämtade jag lillsessan och en kompis till henne. Det har inte gått förut eftersom mina värden varit så dåliga. Lillsessan berättade att här hemma tar vi alltid handsprit när vi kommer hem annars kan jag bli sjuk, gulletjejen tar ett stort ansvar. De lekte hela eftermiddagen och jag kunde sitta vid datorn och titta på lite tv-serier som jag missat. Flickorna hade jättekul :)

Ja, den kom på sniskan men jag kan inte ändra det, ni får lägga huvudet på sne så ser ni ordentligt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar