söndag 21 april 2013

Ett gott skratt

I fredags var jag och mina f.d "kollegor" i styrelsen i den ideela organisation där jag jobbat ett par år på Marika Carlssons föreställning "En negers uppväxt". Hon är fantastisk och berättar om sin uppväxt på ett underhållande sätt då man verkligen får sig ett gott skratt, gång på gång, men hon berättar även om en uppväxt och ett liv som mörkhyad svensk eftersom hon är adopterad från Etiopien. Skrattet fastnar i halsen när det hon berättar så levande och humoristiskt om faktiskt inte alls är särskilt roligt. När hon som "annorlunda" alltid blir stoppad i tullen, när människor säger saker som Åk hem, negerjävel mm. När hon blir illa behandlad och bemött av sin omgivning, när det finns människor runt omkring som låtsas att de varken ser eller hör när hon blir utsatt för påhopp och elakheter av olika slag. Jag tror att alla i vårt sällskap som alla har adopterade barn tänkte på hur det kan bli, och redan är, för våra barn när de växer upp. Att inte ses som svensk för att man ser annorlunda ut...I USA tar det tydligen 3 år att bli amerikan och i Sverige tar det 3 generationer....
Trots det tråkiga som hon berättade om så var kvällen som helhet väldigt rolig:) Tack!!!!!

Helgen har bjudit på sol och en del värme. Igår var jag och Lillsessan i mina föräldrars koloni. Lillsessan lekte med sin goe kusin och jag och min syster och våra föräldrar satt och pratade i solen:) Fikastund i trädgården hann vi oxå med.

Idag har vi firat svärfars födelsedag med god mat och tårta. Barnen spelade fotboll i trädgården och de stora blev nog lite överraskade över hur tuff lillasyster har blivit:)

Det är skönt att slippa sjukhuset ett par dagar nu över helgen. Det börjar strama ordentligt i armen och jag fortsätter sträcka ut och göra de rörelser jag fick av sjukgymnasten efter operationen. Jag har 13 gånger kvar och jag hoppas att det inte blir värre.
Antihormontabletterna gör mig stel på morgonen och när jag suttit stilla ett tag. Inget som påverkar min vardag och det känns bra. Inga vallningar eller illamående eller andra biverkningar, jag är glad så länge de håller sig borta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar