fredag 30 november 2012

...bara lite vanlig svullnad...

I väntrummet på Bröstmottagningen satt en kvinna med sin man och lille son. Jag förstod att de skulle på sitt första läkarbesök. Mina tankar gick till den där dagen då vi satt där, rädda och oroliga inför vad som skulle ske. Det är bara 5 veckor sen och det känns som så mycket längre. Det är så skönt att de veckorna är förbi. Bröstcancern är opererad, jag har fått besked och en behandlingsplan. Jag vill aldrig mer behöva sitta i väntrummet för att besöka läkaren av den anledningen, aldrig mer...

Idag var jag hos sköterskan som skulle titta på läkningen och tömma ut vätska. För 2 veckor sen tömdes 3 /2 dl ut och då sa sköterskan att jag skulle vara beredd på att det snabbt fylldes på igen. Jag har känt att det blivit lite svullet men inte alls som förra gången. Sköterskan tog av plåstren och sa att "här behöver inget tömmas ut, det är bara lite vanlig svullnad". Tjoho, fantastiskt, det läker själv, kroppen tar hand om överflödet, undebart. Sen visade hon hur det ser ut, tvättade och satte på nya plåsterremsor. Hon berättade att det tar ca 1 år innan bröstet är helt läkt. Det är sytt i flera lager och jag känner att det är lite knutigt vid ärret på bröstet. Ni kan ju tänka er vad jag tänker när jag känner det men hon lugnade mig och sa att det är bindväv, helt vanligt och ofarligt :)
Plåsterremsorna ska jag ha kvar ett tag till, då blir ärren snyggast. Det är inga problem, de är inte i vägen och jag kan ju duscha som vanligt. Jag har haft en ganska tight sportbh på dygnet runt sen operationen men nu slipper jag ha den på nätterna, vilken lättnad. Det är varmt att ha den på och det spänner en del, speciellt på natten. Den ska fortfarande sitta på tight på dagarna så min vanliga bh får vänta tills det är läkt. Bröstet är ömt och svullet men jag kan nu se en skillnad på vänster och höger bröst. Det opererade bröstet är liksom "lyft" och när svullnaden minskar mer och mer kommer skillnaden att bli större men vad 17 gör det? Ingenting.

Jag har hämtat ut min medicin. 3 olika mediciner mot illamående, kortison, antiförstoppningsdroppar och sprutor. Det är inte roligt att läsa bipacksedlarna med alla biverkningar:( 1 av medicinerna mot illamående har just illamående som biverkning...andra biverkningar är huvudvärk, ledvärk, ryckningar i kroppen, hicka, hjärtklappning, utslag, rodnad, torrhet, påverkan av smak och lukt, dåsighet, trötthet etc. Får nästan biverkningar bara av att läsa, tror att jag bara ska plocka fram informationen om jag verkligen måste, om jag känner av något som inte borde kännas.

Eftermiddagen och kvällen har jag tillbringat med lillalillasyster, hon hade en fin skyddsängel med som present. Vi har fikat på lussebullar, ätit tacos och pratat. Tack Marie!


Lite medicinförpackningar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar