onsdag 1 maj 2013

Strålningsbränd

Har ni varit för länge i solen någon gång? Blivit sådär ilsket röd då det bränt till varje gång man nuddat vid?
Strålningen har ibland samma effekt som solen :( Kan man säga att man är strålningsbränd då, alltså istället för solbränd?
Min högra armåla är rödare än rödast och svider ajsombaraden...Jag hoppas att jag kan få hjälp med det imorgon när jag ska strålas. Ja, egentligen undviker man solen om man bränt sig men med strålning är det bara att köra vidare, 1 strålning imorgon och 2 på fredag sen är det vila och omplåstring över helgen. De röda utslagen på bröstet har i alla fall inte blivit fler och de kliar mindre.

Vad skönt det har varit med en ledig dag såhär mitt i veckan. Ja, jag är ju egentligen ledig varje dag men att inte ha några tider att passa är underbart. Sova och inte gå upp förrän man vill, njuta av en lång frukost, köra och handla en ny grill :) och mat inför helgens 2 besök tillsammans med maken. Ta det lugnt, leka ute i solen, äldsta dottern satt under trädet och pluggade, lillsessan tvättade av lekstugan. Kom vår, kom värme, kom sol jag har längtat efter dig!
Sonen har använt sin lediga dag till att möblera om i sitt rum. Han var så energisk att han passade på att städa samtidigt, det behövdes ska jag säga :) Han verkar nöjd med möbleringen och behöver nu ett litet bord framför soffan och ev en matta.

Tabletterna jag äter för att stoppa östrogenproduktionen är pyttesmå, hur kan en sån liten tablett ge någon biverkning överhuvudtaget? Jag tar den på kvällen så jag sover förhoppningsvis bort det mesta men de här värmevallningarna är inte så sköna. Jag vaknar ungefär 4 ggr/natt för att jag är så varm = av med täcket sen fryser jag. Det kommer några vallningar på dagen oxå men de går över på någon minut, tur är det eftersom jag inte gärna "klär av mig" på ICA...men jag lovar att så mycket som går plockas av fort som bara den. Jag får väl se hur det blir, det sägs att det stabiliseras efter ett par månader. Och hellre vallningar än cancer...

2 kommentarer:

  1. Hoppas de har någon quickfix för din bränna!

    Aleovera sägs lindra åtminstone solbränna...

    Hoppas att våren är på väg på riktigt, det är ju snart dax för sommar!

    Var så mysigt att träffa er i förra veckan, tjejerna är helt fantastiska, vilken härlig styrka de ger varandra! :0)

    Var rädd om dig!!!

    Kram Maria och barnen

    SvaraRadera
  2. Jag smörjer med Aloevera direkt när jag kommit hem efter strålningen, den är helt klart svalkande och hoppas jag en del i att det inte blivit värre :)
    Visst är tjejerna fantastiska, vi får träffas snart igen.
    Kram

    SvaraRadera