söndag 21 oktober 2012

Min sjukhistoria

Jag vaknar återigen kl 5, vanligtvis somnar jag snabbt om men nu är det omöjligt. Cancertankar snurrar runt och efter 45 minuter går jag ner och lägger mig i soffan. Dr Phil på sjuan...slumrar till en stund innan övriga familjen vaknar.
Jag åker ner till jobb och avslutar en del saker, jag kommer inte att jobba på ett tag nu. Jag orkar inte möta alla problem som jag vet dyker upp. Problem som för mig är bagateller jämfört med knutjäveln men som såklart fortfarande är problem för mina kollegor och hur ska jag som chef kunna vara förstående och stöttande och fixande när jag knappt klarar av mig själv? Bättre att inte vara där. 1 vecka kan jag vara sjuk sen hoppas jag på sjukskrivning och får jag inte det så har jag komptimmar och semester att plocka ut.

Sjukskrivning, låter märligt.
Jag har jobbat sen 1989 och har sammanlagt varit sjuk i influensa för 15 1/2 år sen, ryggskott för 12 år sen och en och annan halsfluss och magsjuka typ 3 eller 4 gånger och där är min sjukhistoria.
Jag har vistats på sjukhus 3 gånger: när jag var 10 år och hade fått en tennisboll i ögat och vid 2 förlossningar, that´s it!
Jag har 3 barn:
Äldsta dottern (18) var inlagd när hon var 4 månader för falsk krupp, hon bröt ett ben i foten när hon var 4 år, har haft öroninflammation1 gång, halsfluss 5 gånger och blivit röntgad i nacken efter en karusellolycka i somras...
Sonen (15)  har ramlat och slagit hål i pannan när han var 2 år och förra hösten slog han i huvudet när han ramlade på gympan i skolan...
Yngsta dottern (7) har haft ett sår som inte ville läka som distriktsköterskan hjälpte till med...
Nu kommer jag (vi) att bli betydligt mer bekanta med sjukvården, en bekantskap jag helst varit utan.

Nerräkningen har börjat. Två dagar tills läkarbesöket på onsdag. Jag blir iskall när jag tänker på det, rädd, livrädd och rädd igen. Jag kan inte planera längre än tills dess, det är inte längre jag som har kontrollen, det har knutjäveln, än så länge.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar