måndag 22 oktober 2012

Fånga dagen!

Idag har det varit en ganska bra dag. För bara några dagar sen trodde jag att jag aldrig skulle sluta gråta men på något sätt så tar tårarna slut. Ångesten och rädslan ersätts stundtals av en "ok, nu är det såhär och jag kan inte göra något åt det, gör det bästa av det som går"-känsla.

För några år sen fick jag mig en tankeställare. Jag tyckte det var jobbigt när barnen blev förkylda, hade ont i halsen, magsjuka och feber usch va trist MEN varje dag cyklade jag förbi ett hus där det bor en familj som hade ett mycket sjukt barn....HUR kunde jag klaga och gnälla över bagateller när deras barn kunde dö, de var glada när barnet kunde sitta upp och leka efter cellgifterna och jag, jag klagade när mina "lät" för mycket....Jag bestämde mig då för att leva i nuet. Jag ville inte riskera att titta tillbaka på mitt liv och ångra att jag inte tagit tillvara på livet med familj och vänner. Livet är, trots att vi ibland tror att vi är odödliga, begränsat för oss alla. Jag är så tacksam över att jag tog det beslutet...Naturligtvis tycker jag fortfarande att det är tråkigt att städa, diska, tvätta och stryka och visst tar det skruv när barnen lämnar sina saker överallt MEN jag tjatar och gnatar bara en bråkdel av vad jag gjorde för några år sen och jag mår bra av det.

Vi har ett ordspråk, skrivet på kinesiska men det blir väl lite svårt att läsa så ni får översättningen:
"Lev i nuet. Eftersom du inte kan förändra det förflutna och framtiden kan du inte kontrollera"

Fånga dagen mina vänner, Fånga dagen!

1 kommentar:

  1. Och nu blir jag påmind om detta när man kommit in i lite slentrian och gärna gör saker "imorgon". Det tackar jag dig för...men var du tvungen att "betala igen" så bokstavligt! =)
    Kram Malin

    SvaraRadera