fredag 19 oktober 2012

Livet kraschar

I tisdags fick jag beskedet, bröstcancer.
Efter att ha upptäckt en knuta i höger bröst och varit hos läkaren på vårdcentralen två gånger, dock inte samma, fick jag en remiss till mammografi. I torsdags förra veckan var jag där, det tog nästan 1 1/2 timme och jag förstod väl redan då att det inte såg bra ut. Det läkaren sa, eller kanske inte sa, fick mig att bli mycket orolig. I måndags ringde en läkare från vårdcentralen och sa att hon fått svaren på mammografin och att man inte kunde se vad det var på bilderna så hon skulle skicka en remiss till Bröstmottagningen. Snabbt googlade jag och läste "Man skickar ingen remiss till Bröstmottagningen om man inte misstäcker malingt". Tisdag eftermiddag ringde läkaren igen, hon hade fått svaren från proverna de tog och hon ville att jag skulle komma dit. Jag sa att jag antar att det inte var något positivt hon skulle berätta och det bekräftade hon. 16.30 fick jag då svaret att de hittat cancerceller i knutan. Världen stannade ett tag och det är så svårt att ta in och förstå. Detta drabbar ju bara "andra" men nu är den "andra" jag. På torsdagar har de bröstkonferens och diskuterar patienterna och nu är jag en av dem.....De ringer efter konferensen, förmodligen i början av nästa vecka för att gå vidare och se vad det är för sorts cancer och om den har spridit sig.

Allt är Nattsvart nu och jag tror det värsta, det kommer att vara den värsta obotbara cancern och den har spridit sig, jag kommer att dö. Mina barn mister sin mamma alldeles för tidigt.

Jag har bestämt mig för att bara göra saker jag tycker är roliga och göra det som får mig att må bra. Om min tid är begränsad ska jag leva fullt ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar