onsdag 24 oktober 2012

Läkarbesök

Det första försöket på Bröstmottagningen är avklarat :) skönt att träffa läkare och sköterskor som vet vad de pratar om, som är extra noggranna och omtänksamma. I receptionen betalade jag 180 kr,
"Har du högkostnadskort?"
"Nej"
"Då får du ett av mig, när du betalt 1100 kr är det gratis"
Ok, att vara sjuk och behöva operationer, strålning och annan medicin är dyrt, tur att jag bor i Sverige...
Det är, enligt, läkaren, en liten tumör. 16 mm. De opererar bort knutjäveln på tisdag och tar bort med god marginal runt om. De tittar även efter vilken portvaktströskel som hör till knutjävlen och tar bort den och några fler (ca 4st) och tittar i mikroskop efter cancerceller. Om det inte är någon cancer i de lymfkörtlarna så är det jättebra men om de hittar cancer även där så tar de bort så många lymfkörtlar som det behövs. När jag vaknar efter operationen vet jag direkt om de hittat cancer i lymfkörtlarna eftersom man får ett dränage som ska leda bort vätska om det är många som opererats bort. Eftersom jag är APC reistent kommer jag att få ta (själv) blodförtunnande sprutor 4 veckor som minskar risken för blodproppar. Sen tar det 2 veckor av ovisshet och väntan innan jag får reda på vilken sorts cancer det är. Strålning blir det oavsett provsvar men kanske kan jag slippa cellgifter, kanske måste jag äta hormontabletter i flera år, kanske antikroppsbehandling, tja, ni ser att det är bara att vänta. När läkaren undersökte bröstet kände han att det var lite mer kompakt på övre bröstet. Han skickade ner mig på ultraljud och provtagning. Röntgenläkaren hittade bara vanlig bröst/fettvävnad och även proven visade detsamma när den läkaren tittade i mikroskopet. Överläkaren var inne och tryckte in en spruta och "grävde" runt men sa att det kändes mjukt och normalt. Proverna ska ändå analyseras så att de kan hitta ev. kluriga cancerceller som gömmer sig. Jag får svar på fredag. OM det är cancer även där måste de tar bort hela bröstet men jag hoppas innerligt att det är normalt.
Nu planerar jag fram tills tisdag. Känns skönt att knutjäveln ska bort :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar