tisdag 18 mars 2014

Radioaktiv

Lämnade Lillsessan till frukost idag och var på plats på Nuklearmedicin kl 8....en sköterska hämtade mig och berättade vad som skulle hända. Hon har ett skyddsförkläde och handskar och är mycket försiktig när hon hanterar det radioaktiva ämnet som finns i en spruta som är inklädd i stål...det ämnet ska hon spruta in i min ven och sen ska det sprida sig i skelettet så att läkaren ska kunna se om det finns metastaser eller andra förändringar i min rygg. Det känns inget. Resterna slängs i en hink märkt med "radioaktivt avfall". Jag "får ledigt" ett par timmar och när jag promenerar mot bilen funderar jag på om det inte skulle vara lite roligt om man liksom blev lite självlysande.
När jag kommer tillbaka får jag lägga mig i en stor röntgenapparat, den sänks ner så att den nästan nuddar vid mitt ansikte, 20 minuter ska det ta och jag ska ligga alldeles stilla. Sköterskan kommer och säger att hon sa ta fler bilder, nu enbart på ryggen där jag har ont. "Inte för att hon har sett något konstigt utan för att jag har ont där och läkaren har skrivit så på remissen" Hon säger det för att lugna mig men effekten blir den motsatta. Faaan hon har sett något! 15 minuter tar det, sen ytterligare några minuter när maskinen körs över kroppen ännu en gång. Svar om 1 vecka. Väntan, väntan, väntan...

Skelettundersökningar

Såhär ser den ut, apparaten. 
(bild lånad från Region Skånes hemsida)

12 kommentarer:

  1. Kramar, kramar, kramar... Från Marie

    SvaraRadera
  2. Åh du är i samma sits som mig......blev röntgad idag och svaret lär väl komma om en vecka.......hatar denna väntan,den knäcker en...... önskar dig en Godnatt ♡

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önska att du får ett så bra besked som det går. Kram

      Radera
  3. Man undrar ju hur "nyttig" all denna behandling vi får är egentligen. Samma sak när vi fick vår cytostatika, sköterskorna klädde på sig skyddsrockar samtidigt som våra kroppar pumpades fulla med gift. Jag känner mig som en försökskanin, kidnappad av aliens. Hoppas och håller tummarna för att dina prover inte visar något annat än att allt är precis som det ska vara!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jovisst, det är ju inte hallonsaft direkt. men tänker man på att de som ger oss cyton arbetar med det varje dag i många många år så förstår man ju att det måste till ett visst skydd men visst är det lite otäckt att något så giftigt sprutas in i våra kroppar. Kram

      Radera
  4. Tänk vad ord kan gör skillnad, men de orden vågar jag lova att hon inte sett något. Hade hon sett något hade hon formulerat sig annorlunda. Styrkekramar Maria & barnen

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja ord är verkligen betydelsefulla och jag hoppas så att du har rätt. Kram

      Radera
  5. Det kommer gå bra Vi sänder massor med styrkekramar till dig Maria med fam

    SvaraRadera