tisdag 22 mars 2016

Sömn

Sedan jag blev sjuk har jag sovit ungefär 5 nätter hela natten.
Oftast vaknar jag varannan timme, några gånger/vecka får jag sova mer än 2 timmar innan jag vaknar. Den första tiden ältade jag sjukdomen och grät mycket med det gör jag inte längre. Numera är jag torr i munnen och snarkar en del så jag har en bettskena som gör det bättre. Jag är dock fortfarande törstig när jag vaknar så jag måste dricka pyttelite vatten vilket gör att jag nästa gång jag vaknar måste gå på toa.....Igår kunde jag inte somna överhuvudtaget, var uppe sista gången vid 2.30 och måste ha somnat sen. Jag sover helt klart för lite och hade behövt mer sömn på natten för att orka mer på dagarna. Jag känner mig tveksam till sömntabletter men det kanske börjar närma sig ett måste...
Nåväl, ibland springer man på lite olika uträkningsverktyg över hur stor återfallsrisken är och jag som gärna vill ha koll på allt kan ju inte låta bli att räkna....

När jag precis var färdigbehandlad med operation och cytostatika så var återfallsrisken 13.4 % och min förväntade livslängd var förkortad med ca 4.1 år

Idag, 3 år efter behandlingen är återfallsrisken 6 % och min förväntade livslängd förkortad med 2.7 år

OCH då är inte strålbehandlingen medräknad så det minskar med ännu några procent. OM det går 9 år utan återfall finns ingen skillnad i förväntad livslängd än om jag aldrig hade fått cancer.

Drygt 80 % lever 10 år efter sin diagnos men med tanke på att fler än 9 000 får diagnosen varje år så innebär det, rent statistiskt, att 1 800 kvinnor (och män) dör......jag har svårt att vända på det och säga att 7 200 faktiskt överlever en svår sjukdom men så är det ju. Jag är bara så rädd för att hamna bland de 20 %.....

Kanske kommer de här tankarna eftersom jag imorgon kväll ska prata inför ett okänt antal kvinnor om hur livet förändrades med cancern.

Bildresultat för fuck cancer       






4 kommentarer:

  1. Vet du, ibland finns det ingen väg runt om. Om du inte kan sova så ska du ta den hjälp du kan få, lika gärna som du tog dina cellgifter utan att ifrågasätta det. Utan sömn mår man inte bra! Jag har haft insomningstablett 5 mg Stilnoct under den här perioden och den får mig att somna och jag sover hela natten. På morgonen mår jag bra, ingen "baksmälla" eller så. Har haft denna tablett under andra jobbiga perioder i mitt liv också, men när jag känt mig redo har jag slutat ta dem och somnat helt på egen hand. Ge det en chans under en period, så du får din nattsömn.

    Lycka till med föreläsningen! Spännande! :-)

    Kram
    Else

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt Else, nu får det vara slut med sömnbristen. Kram

      Radera
  2. Hej
    Härligt att du lever livet...
    Jag undrar var du hittade de uträkningsverktyg för återfall ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://www.lifemath.net/cancer/breastcancer/condsurv/index.php

      Klicka i menyn där uppe på "Breast cancer tools" och sen på "Therapy" så kan man kan lägga till ev behandlingar både cytostatika och endokrin behandling (ej strålning)

      Radera