söndag 11 oktober 2015

En intensiv vecka

Mycket arbete, långa dagar, sena kvällar men roligt arbete....
En ögoninflammation
En tågförsening på 2 timmar
En make i Israel
En födelsedag
Ett nytt intresse
Som för att liksom sammanfatta den gångna veckan....

När jag slutade på mitt jobb som jag hade haft sen 1989!!!! så fick jag ett presentkort på Live it. Det fanns en massa olika förslag och efter lite krångel lyckades jag både bestämma mig och boka: Silversmide... Jag, som inte är speciellt pysslig, kreativ eller tålmodig hade alltså bokat en 5 timmars silversmideskurs! Efter alla behandlingar, efter cancern bestämde jag mig för att våga prova på och utmana mig, inom rimliga gränser förstås. Så "Hej silversmide"! Vi var 6 kvinnor och så silversmeden Annmarie. Hon visade hur man kan börja med silvertråden, hur man använde de olika tängerna mm. Jag började prova i koppartråd och det var bra, det är lite mjukare än silver så det var inte så svårt att forma tråden. Efter att jag hade gjort lite modeller så var det dags för silvertråden. Det gick förvånansvärt bra :) Att löda ihop trådarna var däremot svårt och där behövde jag hjälp på alla de fyra små hjärtan som jag gjorde, sen var det dags att kyla ner silvret och sen skulle det ligga i en speciell vätska, tvättas, borstas rent, torkas, filas, slipas, putsas och putsas igen innan det var klart. Sen gjorde jag ett hänge i form av en blomma med fem kronblad och det gjorde jag alldeles själv, silversmeden herself sa att det var bra idéer och vackra smycken, ska kanske ta patent på mina idéer.
Jag är helt såld på detta!! det var så oerhört roligt och stimulerande, avstressande och liksom mitt i prick för mig. Det finns helgkurser och andra kurser som jag garanterat kommer att gå.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar