söndag 29 oktober 2017

Höstlov

Efter några hektiska veckor som verkligen inte är bra för min hjärna men som är nödvändiga för att mitt företag ska fungera, är det lov!!!!! Ska bara göra lite bokföring och ett litet jobb på ett par timmar torsdag förmiddag. Sen är det tre veckor med mycket jobb innan jullugnet ska läggas sig.

När det blir sådär stressigt så känner jag det i hela kroppen och vissa dagar vill jag bara gråta, inte för att jag är ledsen utan för att min hjärna är så trött. Stressigt för mig innebär att jag ser kalendern fyllas med jobb, tänker att motsatsen är stressigt för andra....Och tro mig när jag menar att det där är dubbelt, jag är så glad att jag får jobb och det är roliga, utmanande, spännande jobb som är helt olika varandra eller väldigt lika och jag vet att det jag gör är viktigt och spelar roll för många barn i utsatta situationer och samtidigt blir jag så uppgiven på att jag aldrig känner mig helt "som vanligt", som det var förut när jag kunde ha mycket jobb men samtidigt klara att läsa en bok (har inte läst sedan i augusti), titta på en film (somnar när jag sätter mig i soffan), varför pratas det så lite om det livet som kommer efter cancern? Och då har jag ändå det bra om man jämför med många andra. Jag kan t.ex inte jobba heltid och borde vara sjukskriven för den tid jag inte kan jobba. Men jag orkar inte ta detta med läkare och Försäkringskassa, jag vill inte vara i det systemet och fråga om jag får åka på semester eller ta ledigt en vecka för att ha höstlov med min dotter, eller rapportera hur mycket jag har jobbat denna veckan eller nästa. Den energin tar för mycket så jag fortsätter som jag gör. Det fungerar ju den mesta tiden. Behöver bara gnälla ibland och få förståelse för varför jag inte orkar en del saker som jag förväntas orka. Jag har dock blivit mycket bättre på att säga NEJ! Intressant är att titta på denna filmsnutt från Tv 4 när en drabbad beskriver hur det kan vara. Jag är inte lika svårt drabbad men Fatigue har jag, på ett sätt är det bra att veta att tröttheten inte beror på ny sjukdom utan faktiskt drabbar många som går genom en cancerbehandling.
Fatigue. Livet efter cancern


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar